Biblioteka szkolna poleca
Biblioteka szkolna,
wypożyczalnia i czytelnia
są do dyspozycji uczniów i nauczycieli
codziennie (od poniedziałku do piątku)
w godzinach 9:00 – 15:00
REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 105 w WARSZAWIE
1. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać wszyscy nauczyciele, uczniowie i ich rodzice oraz pracownicy szkoły.
2. Biblioteka udostępnia swoje zbiory zgodnie z organizacją roku szkolnego i harmonogramem pracy nauczyciela – bibliotekarza.
3. W bibliotece należy zachować ciszę i porządek.
4. Czytelnik odpowiada materialnie za wypożyczone przez siebie książki.
5. Jednorazowo można mieć wypożyczone dwie książki :
a) lektury na okres dwóch tygodni,
b) pozostałe książki na okres jednego miesiąca.
6. Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone książki.
7. Wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego.
8. W bibliotece szkolnej nie można spożywać posiłków i napojów.
DWA W JEDNYM CZYLI OPOWIEŚĆ O KOTACH
I ICH SŁAWNYCH WŁAŚCICIELACH
„Sławne koty i ich ludzie” – Skąd taki przewrotny tytuł? Ponieważ koty, jak wie każdy, kto ma kota w swoim życiu, nie poddają się całkowitemu udomowieniu. Mogą za to udomowić albo raczej wychować sobie człowieka, który będzie się nimi opiekował tak, jak one tego chcą.
W książce przeczytamy o wielu słynnych osobistościach ze świata show-biznesu, literatury czy polityki, ukazanych oczami kotów, które żyły wraz z nimi. Będziemy więc czytać o Freddiem Mercurym i jego dziesięciu kotach. Każdy z nich posiadał inny temperament i osobowość. Dowiemy się o kocie, któremu Winston Churchill zapewnił ciepłą posadę w brytyjskim rządzie i sowitą dietę. Bez niego słynny polityk nie rozpoczynał śniadania w swojej rezydencji. Poznamy kota polskiej noblistki Wisławy Szymborskiej, która sama o sobie mówiła, że wolałaby być kotem.
Plejada znanych osobistości to również plejada mniej znanych (a szkoda) kotów, o których poznanie zatroszczyli się autorzy książki. To pozycja pełna humoru, ciekawostek dotyczących dziwacznych zachowań kotów, opowiadająca o tym, dlaczego wielu ludzi wybiera koty oraz co to właściwie oznacza. Poznamy więc tak kocie, jak i ludzkie charaktery.
ŚWIETNA LEKTURA NA MAJOWY WEEKEND !!!
23 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Święto to poświęcone jest nie tylko promocji literatury oraz czytelnictwa ale również problematyce związanej z ochroną praw autorskich.
Historycznie, idea święta ma swój początek w Katalonii i sięga roku 1930. Data obchodów – 23 kwietnia – związana jest z rocznicą urodzin lub śmierci kilku wielkich pisarzy: Szekspira, Cervantesa, Druona, Nabokova. Tego dnia w Hiszpanii, każdy kupujący książkę dostaje w prezencie różę.
Obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich gromadzą co roku miliony ludzi na całym świecie i odbywają się w ponad stu krajach.
„Książki są oknem na nasze wewnętrzne życie, a także bramą do wzajemnego szacunku i zrozumienia między ludźmi” – pisze w okolicznościowym przesłaniu Audrey Azoulay, Dyrektor Generalna UNESCO.
„Książki są naszymi sojusznikami w rozpowszechnianiu edukacji, nauki, kultury i informacji na całym świecie. Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni. Tworząc poczucie wspólnoty przez czytanie i wspólną wiedzę, czytelnicy na całym świecie mogą się łączyć. ”
80 ROCZNICA POWSTANIA W GETCIE ŻYDOWSKIM
19 IV 1943 – 19 IV 2023
Powstanie w getcie warszawskim wybuchło 19 kwietnia 1943 roku Walczący nie mieli nadziei na zwycięstwo, a mimo tego zaskoczyli swym oporem siły niemieckie, skierowane do likwidacji getta. Był to największy zbrojny zryw Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwsze powstanie miejskie w okupowanej Europie. Oddziały lewicowej Żydowskiej Organizacji Bojowej oraz prawicowego Żydowskiego Związku Wojskowego przez kilka dni z powodzeniem odpierały ataki jednostek SS, policji i Wehrmachtu. Z czasem siły powstańców zaczęły słabnąć. Powstanie upadło 16 maja 1943 roku. Niemcy wysadzili wówczas Wielką Synagogę przy ulicy Tłomackie, a teren getta został zrównany z ziemią.
Z historią getta w Warszawie wiąże się działalność Ireny Sendlerowej ( nazywanej polskim odpowiednikiem Oskara Schindlera) która, w czasie II wojny światowej uratowała 2,5 tys. żydowskich dzieci z getta warszawskiego, wywożąc je i ukrywając w polskich rodzinach, sierocińcach oraz klasztorach.
„Wszystkie moje mamy„ to książka wpisująca się w serię książek opowiadających dzieciom o wojnie. Mały chłopczyk, bohater tej historii, bierze nas za rękę i prowadzi za druty warszawskiego getta. Autorka pokazuje nam wojnę widzianą oczami dziecka, a rzadko patrzymy na nią z tej perspektywy. W książce pojawia się postać Ireny Sendlerowej. „Nie tylko w czasach wojny, ale także w czasach pokoju, na co dzień pomagajmy sobie bezinteresownie, z myślą, że po to się urodziliśmy” – powiedziała Irena Sendlerowa. I takie jest przesłanie tej książki.
W powieści „ Anioł z Warszawy” autorstwa Lei Kampe nie tylko śledzimy zbeletryzowaną opowieść o tym, jak wyglądało ratowanie dzieci, ale też poznajemy Irenę Sendlerową jako postać bliską czytelnikowi: młodą pracownicę socjalną, która walczy nie tylko o dobro innych, ale też o swoje szczęście. Mało kto wie, że Irena Sendlerowa w czasie wojny nie tylko angażowała się w pomoc ludności żydowskiej, ale też walczyła o ocalenie swojej największej miłości – Adama, który trafił do warszawskiego getta razem ze swoją matką. W książce znajdziemy niezwykłą, nieznaną większości historię o sile charakteru i uczuciu, które przetrwało jedną z najcięższych prób.
Wypełnionych nadzieją budzącej się do życia wiosny i wiarą w sens życia,
pogody w sercu oraz radosnego świętowania w gronie najbliższych
życzy
Małgorzata Szlenk – bibliotekarka
Wielkanoc to najstarsze chrześcijańskie święto. Jego data jest ruchoma, gdyż obchodzi się je w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca (zazwyczaj wypada ona między 22 marca a 25 kwietnia). Dla chrześcijan Wielka Niedziela jest świętem najważniejszym. Upamiętnia Dzień Zmartwychwstania Pańskiego.
Symbole świąt wielkanocnych
Jajka – (pisanki, kraszanki) – to symbol nowego życia i płodności. Jajka królują podczas świąt wielkanocnych – poświęcone pojawiają się na naszych stołach, a w postaci ozdobnych pisanek w dekoracjach i życzeniach wielkanocnych. Chleb – w święconce na Wielkanoc symbolizuje Ciało Chrystusa , jako oznaka dostatku.
Zwyczaje i tradycje wielkanocne
Niedziela Palmowa, Droga Krzyżowa w Wielki Piątek, tradycyjna wielkanocna święconka, msza rezurekcyjna, śniadanie wielkanocne czy wreszcie śmigus-dyngus to powszechnie znane wielkanocne obyczaje.
Rondelek Anatola, czyli jak żyć z naszą odmiennością !
Jak ciężko się polubić, pokochać, kiedy nie akceptujemy się takimi, jacy jesteśmy. Z naszymi wadami, niepełnosprawnością, innością czy chorobą. Masz wrażenie, jakby coś ciągnęło się za tobą i zwracało uwagę wszystkich? A ty chciałabyś się tego pozbyć, ale to niemożliwe?! To Twój rondelek! Francuzi mają powiedzenie, że „ciągnie się za sobą rondel”. To wyrażenie bierze się z porównania do znęcania się nad psem, któremu, ktoś zły, przywiązał sznurkiem do łapy rondel. Pies, próbując się oswobodzić, biega, robiąc hałas i wzbudzając śmiech złośliwca. Z kolei ten hałas powoduje strach i panikę u psa, nie pozwalając na normalne zachowanie .
Ty też czujesz się podobnie? Jakbyś ciągnął robiący wiele hałasu, rondel, którego nie sposób się pozbyć, który utrudnia ci normalne funkcjonowanie, na który wszyscy patrzą, śmiejąc się czy pokazując cię palcami? Przez ten rondel nikt nie widzi twoich zalet. Wstydzisz się go, chciałbyś być niewidzialny. Ta inność cię stygmatyzuje . Idziesz ulicą ze spuszczoną głową, zaczynasz unikać ludzi, może zamykasz się w swoich czterech ścianach. Jesteś coraz bardziej nieszczęśliwy. Coraz bardziej zamykasz się także w sobie w twoim nieszczęściu … No bo co można z nim zrobić, jeśli nie można się go pozbyć ?!
Rondelek Anatola
A może spróbować metody małego Anatola ? Isabelle Carrier, ilustratorka i autorka książek dla dzieci, prywatnie mama niepełnosprawnego dziecka , napisała i zilustrowała piękną książkę „Mały rondelek Anatola”( „La petite casserole d’Anatole”). Na jej podstawie, Eric Montchaud nakręcił film animowany pod tym samym tytułem. Jest to wzruszająca historia małego Anatola, pokazująca, że można żyć i funkcjonować z naszą odmiennością czy niepełnosprawnością.
Anatol mały chłopczyk, żyje z małym, czerwonym rondelkiem, który nie wiadomo dlaczego spadł na niego. Ciągnie go za sobą wszędzie , zwracając uwagę i zdziwienie otoczenia. Chłopczyk jest bardzo wrażliwy, ma wiele zalet, ale ludzie widzą tylko jego rondelek. Przeszkadza mu on także w normalnym funkcjonowaniu. Anatol musi włożyć, w to, co robi dwa razy więcej wysiłku niż jego rówieśnicy. Chłopca bardzo to denerwuje i złości. W końcu decyduje o schowaniu się pod rondelkiem, aby otoczenie o nim zapomniało.
Na szczęście , któregoś dnia, pewna osoba, uczy go jak sobie radzić z rondelkiem, który ma także mocne strony. Pokazuje mu jakim jest wyjątkowym chłopcem. Pomaga mu jak wyrazić emocje. Daje mu też torebkę przez ramię, do której chłopczyk może schować rondelek. Dzięki czemu, staje się mniej widoczny, mniej przeszkadza, a Anatol może bawić się z innymi dziećmi.
Spraw sobie torebkę na twój rondelek.
A może zamiast ciągnąc twój rondelek czy ukrywać się przed światem, spraw sobie torebkę jak mały Anatol, rusz przed siebie i zacznij żyć? Odkryj, że też jesteś wyjątkowy, że twoja odmienność może być także twoją silną stroną. Zrób z niej wartość. Jeżeli trudno ci dokonać tego samemu, to poproś kogoś, kto ci w tym pomoże, z kim razem zrobicie taką torebkę.
Film „Mały rondelek Anatola”( „La petite casserole d’Anatole”) można zobaczyć na Facebooku.
https://www.facebook.com/PsychopracowniaWincenciak/videos/anatol-i-jego-rondelek/284149795592813/
Dlaczego 21 marca?
21 marca przypada pierwszy dzień kalendarzowej wiosny. To także Światowy Dzień Zespołu Downa, nazywany inaczej Dniem Kolorowej Skarpetki. „Święto” obchodzone jest na całym świecie od 2006 roku i jest uznawane za wyraz wsparcia dla osób z zespołem Downa i akceptacji dla ich odmienności.
Kwartalnik „Bardziej Kochani” to czasopismo podejmujące problematykę osób z zespołem Downa i ich rodzin. Powstało, by zintegrować ludzi borykających się z tym samym problemem, by wymieniać doświadczenia, by nieść pomoc najbardziej potrzebującym. Z pisma tego szeroko korzystają młodzi rodzice, nauczyciele, terapeuci i inne osoby wspierające dzieci i rodziny osób z zespołem Downa.
Znajdziecie je w naszej bibliotece.
Zachęcamy też do obejrzenia krótkiego filmu o zespole Downa
https://www.youtube.com/watch?v=fw1rWTfCxIg
Wielkimi krokami zbliża się 8 marca. Może uczcimy ten dzień poznając historie niezwykłych kobiet. Znajdziemy je w książce Anny Dziewit – Meller „ Damy, dziewuchy, dziewczyny – historia w spodnicy”. Autorka pokazuje kobiety, które mimo przeciwności walczyły o głos w swoich czasach, gdzie nauką, polityką zajmowali się tylko mężczyźni. Mamy swoją historię. Stworzoną przez kobiety, które wbrew społecznym ograniczeniom realizowały swoje pasje i miały wpływ na rzeczywistość. Nie wiecie: kto był pierwszą lekarką, kto stworzył muzeum, kto pozował do pomnika Syrenki, kto ubiera sławnych tego świata, kto był dwukrotnie laureatką nagrody Nobla – na kartach książki znajdziecie odpowiedzi na te pytania.
W książce występują:
- Anna Henryka Pustowójtówna – dziewczyna z powstania styczniowego
- Izabela Czartoryska – niestrudzona kolekcjonerka osobliwości
- Maria Skłodowska – naukowa mistrzyni świata, dwukrotna noblistka
- Krystyna Krahelska – bez której nie byłoby warszawskiej Syrenki
- Krystyna Skarbek – agentka, która wyprzedziła Jamesa Bonda
- …i wiele innych dziewczyn, które nie uznają słowa „niemożliwe”!
Książka została także pięknie zilustrowana przez Joannę Rusinek.
ZAPRASZAMY DO SZKOLNEJ BIBLIOTEKI PO TĘ FASCYNUJĄCĄ LEKTURĘ !!!
„Cześć, jestem Lulu!
I tyle z dobrych wiadomości. Moje życie jest pełne katastrof. Marzyłam o psie, ale dostałam… żółwia. Nazwałam go Madonna. Nie mogłam doczekać się szkolnej wycieczki, dopóki moja mama nie zgłosiła się na opiekunkę (na ochotnika!) A gdy zrobiłam imprezę, to wpadła na nią, uwaga… babcia ”.
Tak zaczyna się pierwsza część przygód zwariowanej, francuskiej nastolatki o imieniu Lukrecja. Interesująca młodzieżowa książka, która nie pozwoli się nudzić młodym czytelnikom. Czyta się ją szybko, a przepełnione humorem przygody Lulu i jej rodziny sprawiają, że całkowicie tracimy poczucie czasu. Wiele niesamowitych przygód stanowi gwarancję rozrywki, ciekawej i zaskakującej.
W naszej szkolnej bibliotece mamy już te znakomite, zabawne książki.
Zapraszamy do ich lektury.
SERIA „OPOWIEŚCI Z NARNII„ TO KLASYKA POWIEŚCI FANTASY
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY AUTORSTWA C.S. LEWISA.
Napisana prostym językiem historia równoległej krainy Narnii, do której ze świata ludzi prowadzi przejście przez starą szafę w domu profesora Kirke’a.
„Opowieści z Narnii” przetłumaczone zostały na czterdzieści jeden języków i są od ponad sześćdziesięciu lat nieprzerwanie wydawane.
Ta licząca siedem ksiąg opowieść przenosi nas do krainy zwanej Narnią, gdzie poznając losy głównych bohaterów odkrywamy problemy bajkowego świata.
Każdy z tomów opowiada historię Narnii pod innym kątem, wprowadzając nowych bohaterów. Siedmioksiąg to bogaty, wykreowany przez autora świat pełen gadających zwierząt, magii, dobra i zła. Narnia to bajka, do której chce się wracać, jak do rodzinnego, ciepłego domu. Toczy się w niej walka dobra ze złem, gdzie wybaczenie idzie w parze z zapomnieniem. Jest to też opowieść o wytrwałości, odwadze, a także o tym, że prawdziwa przyjaźń może pokonać wszystko, może wznieść się ponad strach i niepewność.
Podsumowując: „Opowieści z Narnii ” to przepiękne, intrygujące i pełne fantastycznych opisów baśnie, idealne dla osób w każdym wieku. Magiczne historie o walce dobra ze złem, przyjaźni i sile miłości.
WSPANIAŁY PREZENT NA GWIAZDKĘ.
POLECAMY DO CZYTANIA NA DŁUGIE JESIENNE WIECZORY

Seria „Bajek filozoficznych” Michela Piquemala.
Bajki są przede wszystkim do czytania – dla czystej przyjemności,
w celu smakowania mądrości, humoru, wzruszenia.
Są też jakby otwartymi drzwiami do indywidualnej lub zbiorowej refleksji filozoficznej.
Nigdy nie jest zbyt wcześnie na stawianie pierwszych kroków
na drodze mądrości, jaką jest filozofia.








NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych
Priorytet 3 skierowany jest do placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych. Otrzymane środki, finansowe w ramach Priorytetu 3, będą przeznaczone na: zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych, zakup wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, sprzętu komputerowego i oprogramowania, realizację działań promujących czytelnictwo (w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo).
W ramach realizacji Priorytetu 3 nasza szkolna biblioteka otrzymała z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa kwotę 4000 złotych na zakup nowości wydawniczych, lektur szkolnych oraz wyposażenia.



